Tunel w Świnoujściu. Decyzja goni decyzję

Czytaj dalej
Fot. Joanna Maraszek
Adam Łosiński

Tunel w Świnoujściu. Decyzja goni decyzję

Adam Łosiński

Miasto zatrudniło pełnomocnika do spraw budowy tunelu oraz dróg dojazdowych. Będzie nim, związany wcześniej z podobną inwestycją w Gdańsku, Adam Łosiński.

Miasto na decyzję o funduszach na budowę tunelu czekało całe lata. W momencie, gdy oficjalnie pojawiła się informacja, że komisja Centrum Unijnych Projektów przychyliła się do wniosku gminy w sprawie finansowania inwestycji w wysokości 85 proc., władze miasta wzmogły działania.

- Jako prezydent podjąłem decyzję o zatrudnieniu osoby z zewnątrz, która będzie moim pełnomocnikiem w kwestii dwóch najważniejszych inwestycji, czyli budowy tunelu i dróg dojazdowych do portu - informuje Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. - Udało nam się namówić osobę bardzo kompetentną, inżyniera Adama Łosińskiego z Gdańska. To osoba, która jeszcze niedawno pełniła funkcję inżyniera kontraktu budowy tunelu w Gdańsku.

Adam Łosiński zatrudniony został jeszcze tego samego dnia, gdy zapadła ostateczna decyzja w kwestii przyznania finansowania, czyli w środę, 4 stycznia.

- Pan inżynier zgodził się być moim pełnomocnikiem oraz wspierać działanie pani wiceprezydent, inżyniera Łysiaka oraz naszych służb w kwestii nadzoru inwestycji - wyjaśnia Janusz Żmurkiewicz.

Choć przyznane unijne fundusze wydatkować będzie miasto, realizacją budowy tunelu i dróg dojazdowych zajmie się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

- Realizatorem inwestycji jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ale chcemy mieć nadzór nad tym, co robią - tłumaczy Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. - Chcemy ich również wspierać dobra radą i przede wszystkim mieć pełną wiedzę na temat tego, w jaki sposób realizowana jest kluczowa dla miasta inwestycja.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin zastępując istniejące przeprawy promowe. Będzie to tunel drążony w korytarzu północnym. Jego całkowita długość wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążącej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów. Zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m. Poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.

- Niedawno miałem okazję uczestniczyć w otwarciu tunelu w Gdańsku - mówi Janusz Żmurkiewicz. - Była to piękna chwila. Widziałem radość w oczach realizatorów projektu, jak i mieszkańców. Pomyślałem, że warto by było uczestniczyć w takim wydarzeniu w Świnoujściu. Mam nadzieję, że doczekam tej chwili.

Obecnie trwają procedury związane z wyłonieniem wykonawcy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kończy pierwszy etap przetargu. Wyłoni firmy, które złożą oferty.

- Złożono 14 wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu - mówi prezydent. - lista podmiotów spełniających warunki uczestnictwa w postępowaniu, do których zostaną wysłane zaproszenia, nie powinna przekroczyć dziesięć ofert.

Przed GDDKiA stoi opracowanie specyfikacji technicznych, co może zająć ok. 3 miesięcy. Na podstawie specyfikacji wykonawcy będą składali docelowe oferty. Termin składania ofert może potrwać nawet do czerwca. Później zostanie kwestia rozstrzygnięcia przetargów. Z dotychczasowych doświadczeń GDDKiA wynika, że procedury przetargowe mogą trwać nawet rok. Wynika to z możliwości odwoływania się odrzuconych w przetargu oferentów. Jest to jednak wariant pesymistyczny. W najlepszym układzie końcowa procedura zamknie się w dwóch miesiącach.

Adam Łosiński

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gs24.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.