Stargard: MPK zamiast MZK. Co się zmieni dla pasażerów?

Czytaj dalej
Wioletta Mordasiewicz

Stargard: MPK zamiast MZK. Co się zmieni dla pasażerów?

Wioletta Mordasiewicz

Przewoźnik miejski, jako zakład budżetowy, ma ograniczone możliwości. Tej bariery nie będzie po przekształceniu w spółkę, co nastąpi na początku 2018 r.

Przekształcenie MZK w spółkę pozwoli jej na działalność zarobkową

Miejski Zakład Komunikacji w Stargardzie zostanie zlikwidowany. Jego miejsce zajmie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji.
MZK jest samorządowym zakładem budżetowym. Chce zostać jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.

- Przekształcenie Miejskiego Zakładu Komunikacji w spółkę prawa handlowego znacznie zwiększy autonomię tej jednostki - uzasadnia miasto. - Wpłynie też na przejrzystość relacji między spółką a jej właścicielem, czyli gminą. Stworzy możliwość prowadzenia dodatkowych działalności przez utworzone przedsiębiorstwo, a przede wszystkim umożliwi samodzielne finansowanie nowych inwestycji.

Rok temu stargardzcy radni podjęli uchwałę o ustaleniu kierunków działania prezydenta zmierzających do utworzenia z MZK spółki. Na ostatniej sesji, w miniony wtorek, rada wyraziła na to zgodę.

Miejski Zakład Komunikacji stanie się Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji od 1 stycznia 2018 r.

- To usamodzielni spółkę - mówił na sesji Rafał Zając, prezydent Stargardu. - Będzie mogła podejmować samodzielnie aktywność gospodarczą, w zakresie szerszym niż jest to teraz.

Wokół materializujących się właśnie planów MZK nie brakuje kontrowersji. Rajcy dopytywali na sesji o ewentualne podwyżki cen biletów i losy załogi. Dyrektor składa deklaracje.

- Nie będę proponował żadnych zmian cen biletów - mówił na sesji Jan Gumuła.

Dodał, że w momencie przekształcenia MZK w spółkę, jej pracownicy przestaną być pracownikami samorządowymi. W związku z tym nie będą otrzymywać nagrody rocznej tak zwanej trzynastki.

- Ona się może nazywać inaczej - dodał Jan Gumuła.

Zakład budżetowy musi realizować tylko te zadania, do których został powołany, czyli zajmować się przewozem osób w mieście i okolicznych gminach.

Natomiast spółka może podejmować działania wykraczające poza zakład budżetowy i generować przychody z innych działalności. Może to być na przykład sprzedaż paliw.

Miasto zapewnia, że przekształcenie MZK w spółkę zwiększy szansę w staraniach o dofinansowanie na zakup 16 nowych autobusów, które w Stargardzie mają pojawić się w ciągu najbliższych 3 lat.

Wioletta Mordasiewicz

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gs24.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.