Remont za pół miliarda linii kolejowej ze Szczecina do Polic

Czytaj dalej
Marek Jaszczyński

Remont za pół miliarda linii kolejowej ze Szczecina do Polic

Marek Jaszczyński

Zabrakło 109 milionów złotych do najtańszej oferty dotyczącej modernizacji linii kolejowej. Chodzi o połączenie ze Szczecina do Polic, czyli fragment Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Do przetargu na modernizację odcinka linii kolejowej nr 406 (Szczecin-Police) wpłynęły cztery oferty. Zamawiający szacował, że do wykonania zamówienia wystarczy 370 mln złotych. Jednak nikt nie zdecydował się na zaproponowanie tak niskiej kwoty.

Najtaniej swoje usługi wyceniła warszawska firma Trakcja PRKiL, która zaproponowała ponad 479 mln złotych. Inni złożyli jeszcze wyższe oferty, tak jak na przykład warszawskie Konsorcjum Budimex SA i PKP Energetyka (713 mln złotych), polsko--czeskie konsorcjum Strabag i Strabag Rail (604 mln złotych) i poznański Torpol (535 mln zł).

PKP PLK nabiera wody w usta i na razie unika komentarza w tej sprawie.

- Zostały otwarte oferty dotyczące Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Aktualnie komisja przetargowa je bada - mówi Zbigniew Wolny z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

To fragment gigantycznego przedsięwzięcia w regionie. SKM ma być uruchomiona do 2022 roku. Cała inwestycja ma kosztować ponad 735 mln zł.

Budowa sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej obejmie większość linii kolejowych na terenie Szczecińskiego Okręgu Metropolitalnego. Prace będą prowadzone na odcinku linii kolejowej Stargard - Szczecin Główny (nr 351) oraz linii Gryfino - Szczecin Główny (nr 273), Szczecin Dąbie - Goleniów (nr 401) wraz z odcinkiem linii kolejowej do Portu Lotniczego Szczecin Goleniów (nr 402 i 434) oraz na odcinku Szczecin Główny - Police (nr 406).

Uruchomienie SKM oznacza reaktywację przystanków kolejowych rozsianych po Szczecinie, a więc Pomorzany, Turzyn, Pogodno, Łękno, Niebuszewo, Drzetowo, Żelechowa, Golęci-no, Gocław, Skolwin.

Uwzględniono potrzebę budowy 9 nowych przystanków: Szczecin Dunikowo i Szczecin Trzebusz w pobliżu Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Szczecin Ży-dowce, Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska, Szczecin Nad Odrą oraz Szczecin Artyleryjska.

Na terenie Polic będą dwa przystanki, pierwszy to Police Piłsudskiego, w rejonie wiaduktu nad wspomnianą ulicą, a drugi to stacja PKP.

Co nam da SKM?

- Ten projekt to przede wszystkim wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, którzy zyskają bardziej komfortowe warunki przejazdu. Pozwoli to na szerokie otwarcie możliwości rozwoju kolei w aglomeracji - mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

SKM aż do zakładów?

Grupa Azoty Zakłady Chemiczne „Police” S.A. jest żywo zainteresowana projektem powstania przystanku przy naszym zakładzie - mówi Ewa Prüffer, kierownik Biura Public Relations Grupa Azoty ZCh „Police” S.A. - Transport publiczny zarówno drogowy, jak i kolejowy, odbywający się na terenach skomunikowanych z terenami przemysłowymi obecnej spółki i jej partnerów biznesowych, zawsze leżał w centrum uwagi władz spółki. Reaktywacja pasażerskiego transportu kolejowego przyczyni się do poprawy oddziaływania transportu na środowisko naturalne poprzez mniejszy ruch samochodów, którymi dojeżdżają do pracy pracownicy. W związku z powyższym Grupa Azoty Zakłady Chemiczne „Police” S.A. wyraża swoje zainteresowanie projektem budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej i wyrażamy nadzieję, iż projekt lub kolejna jego faza, będzie przewidywać przebieg trasy kolejowej w sąsiedztwie zakładów.

Marek Jaszczyński

Witam! W "Głosie Szczecińskim" zajmuję się bieżącymi sprawami naszego miasta i regionu, a szczególnie komunikacją. Bywa też, że piszę o historii i o wojsku

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gs24.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.