Zimą na letnich oponach? Nie!

Czytaj dalej
Marek Jaszczyński

Zimą na letnich oponach? Nie!

Marek Jaszczyński

Jeśli zamierzamy kupić nowe opony warto pamiętać o kilku dobrych zasadach. O tym, czy opony należy wymienić, decydują dwa czynniki: zużycie bieżnika i stan ogólny gumy.

Zużycie bieżnika jest łatwo określić wykorzystując oznaczenie TWI. Ustawowo wysokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Jednak zaleca się by w przypadku opon letnich było to poniżej 2, a w przypadku opon zimowych poniżej 4 mm.
1,6 mm bieżnika zwykle okazuje się niewystarczające na rozjeżdżonym błocie pośniegowym czy gołoledzi.

- Minimum bezpieczeństwa zimą zapewnia bieżnik o grubości co najmniej 4 mm i to tylko wtedy, gdy opona ma mniej niż dziesięć lat - mówi Sławomir Sitek, diagnosta samochodowy. - Ciśnienie pompowania opon musi być zgodne z parametrami podanymi przez producenta. Zbyt wysokie ciśnienie spowoduje nadmierną eksploatacje środkowej części bieżnika, zbyt niskie części zewnętrznych. Nieodpowiednie ciśnienie może z czasem doprowadzić do zmęczenia materiału osnowy, co powoduje, że opona jest bardziej podatna na pęknięcia.

Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z tym, co podaje producent auta. Informacje na ten temat znajdują się w instrukcji obsługi, a także na tabliczkach umieszczanych – w zależności od producenta – na drzwiach kierowcy albo w schowku podręcznym (przed siedzeniem przedniego pasażera). Należy też zwrócić uwagę na stan ogólny samej gumy.

Opony uszkodzone, z dużą ilością mikropęknięć powinny zostać wymienione. Pękanie gumy świadczy o jej długiej eksploatacji. Do powstawania pęknięć przyczynia się też przegrzewanie opony związane z przeciążeniem lub zbyt niskim ciśnieniem pompowania.

Niezbędna jest częsta kontrola stanu technicznego opon, równomierności zużycia bieżnika i ciśnienia pompowania. Należy też kontrolować stan obręczy, układu hamulcowego i zawieszenia pojazdu. Wymiany opon dokonuje się parami - na kołach jednej osi.

Kiedy decydujemy się na zmianę opon?

- Decydujemy się na to, gdy średnia temperatura wynosi poniżej 7 stopni Celsjusza, opony letnie tracą przyczepność i źle zachowują się na drodze informuje Mariusz Małolepszy, właściciel warsztatu samochodowego. - Opony zimowe zrobione są zupełnie z innej gumy, w niskich temperaturach są bardziej stabilne na zakrętach, mają krótszą drogę hamowania.
Na koniec warto wyjaśnić jakie parametry znajdziemy na etykiecie opony. To opór toczenia: w trakcie jazdy opona odkształca się na skutek kontaktu z podłożem, przez co traci energię. Powstające w ten sposób straty energii nazywamy oporem toczenia. Ma on bezpośredni wpływ na zużycie paliwa, a więc również na jakość środowiska naturalnego. Opona o mniejszym oporze toczenia zużywa mniej energii, dzięki czemu spalamy mniej paliwa i mniej spalin trafia do atmosfery. Rzeczywiste osiągi mogą różnić się w zależności od pojazdu i warunków jazdy. Różnica pomiędzy kompletnym zestawem opon klasy A a zestawem opon klasy G może wynieść około 7,5 procenta pod względem zużycia paliwa dla samochodów osobowych. W przypadku samochodów ciężarowych różnica ta pomiędzy zestawem opon klasy A a zestawem opon klasy F może wynieść nawet 15 procent.

Przyczepność na mokrej nawierzchni: hamowanie na mokrej nawierzchni jest kluczową cechą wpływającą na bezpieczeństwo podróży, mierzoną w metrach od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania pojazdu. Wyszczególniono oceny od A do G, przy czym nie używa się oceny D, ani G. Ocena A oznacza najkrótszą drogę hamowania. Różnice między ocenami to skrócenie lub wydłużenie dystansu hamowania przy prędkości 80 km/h od jednej do dwóch długości samochodu (3 do 6 metrów).

Różnica między ocenami A a F wynosi ponad 18 metrów długości hamowania dla samochodów osobowych.

Zewnętrzny hałas toczenia: to hałas generowany przez opony w ruchu, mierzony w decybelach. Im na symbolu więcej czarnych pasków, tym głośniejsza jest opona. Jedna fala na rysunku oznacza najniższą dopuszczalną wartość, trzy – najwyższą.

Trzy fale to poziom hałasu odpowiadający obecnie obowiązującym normom, dwie fale to poziom zgodny z przyszłymi przepisami, podczas gdy jedna fala oznacza poziom niższy jeszcze o 3 dodatkowe decybele. Im cichsza opona, tym bardziej jest ona przyjazna dla środowiska.

Marek Jaszczyński

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gs24.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.