Zimą na letnich oponach? Nie!

Czytaj dalej
Marek Jaszczyński

Zimą na letnich oponach? Nie!

Marek Jaszczyński

Jeśli zamierzamy kupić nowe opony warto pamiętać o kilku dobrych zasadach. O tym, czy opony należy wymienić, decydują dwa czynniki: zużycie bieżnika i stan ogólny gumy.

Zużycie bieżnika jest łatwo określić wykorzystując oznaczenie TWI. Ustawowo wysokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Jednak zaleca się by w przypadku opon letnich było to poniżej 2, a w przypadku opon zimowych poniżej 4 mm.
1,6 mm bieżnika zwykle okazuje się niewystarczające na rozjeżdżonym błocie pośniegowym czy gołoledzi.

- Minimum bezpieczeństwa zimą zapewnia bieżnik o grubości co najmniej 4 mm i to tylko wtedy, gdy opona ma mniej niż dziesięć lat - mówi Sławomir Sitek, diagnosta samochodowy. - Ciśnienie pompowania opon musi być zgodne z parametrami podanymi przez producenta. Zbyt wysokie ciśnienie spowoduje nadmierną eksploatacje środkowej części bieżnika, zbyt niskie części zewnętrznych. Nieodpowiednie ciśnienie może z czasem doprowadzić do zmęczenia materiału osnowy, co powoduje, że opona jest bardziej podatna na pęknięcia.

Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z tym, co podaje producent auta. Informacje na ten temat znajdują się w instrukcji obsługi, a także na tabliczkach umieszczanych – w zależności od producenta – na drzwiach kierowcy albo w schowku podręcznym (przed siedzeniem przedniego pasażera). Należy też zwrócić uwagę na stan ogólny samej gumy.

Opony uszkodzone, z dużą ilością mikropęknięć powinny zostać wymienione. Pękanie gumy świadczy o jej długiej eksploatacji. Do powstawania pęknięć przyczynia się też przegrzewanie opony związane z przeciążeniem lub zbyt niskim ciśnieniem pompowania.

Niezbędna jest częsta kontrola stanu technicznego opon, równomierności zużycia bieżnika i ciśnienia pompowania. Należy też kontrolować stan obręczy, układu hamulcowego i zawieszenia pojazdu. Wymiany opon dokonuje się parami - na kołach jednej osi.

Kiedy decydujemy się na zmianę opon?

- Decydujemy się na to, gdy średnia temperatura wynosi poniżej 7 stopni Celsjusza, opony letnie tracą przyczepność i źle zachowują się na drodze informuje Mariusz Małolepszy, właściciel warsztatu samochodowego. - Opony zimowe zrobione są zupełnie z innej gumy, w niskich temperaturach są bardziej stabilne na zakrętach, mają krótszą drogę hamowania.
Na koniec warto wyjaśnić jakie parametry znajdziemy na etykiecie opony. To opór toczenia: w trakcie jazdy opona odkształca się na skutek kontaktu z podłożem, przez co traci energię. Powstające w ten sposób straty energii nazywamy oporem toczenia. Ma on bezpośredni wpływ na zużycie paliwa, a więc również na jakość środowiska naturalnego. Opona o mniejszym oporze toczenia zużywa mniej energii, dzięki czemu spalamy mniej paliwa i mniej spalin trafia do atmosfery. Rzeczywiste osiągi mogą różnić się w zależności od pojazdu i warunków jazdy. Różnica pomiędzy kompletnym zestawem opon klasy A a zestawem opon klasy G może wynieść około 7,5 procenta pod względem zużycia paliwa dla samochodów osobowych. W przypadku samochodów ciężarowych różnica ta pomiędzy zestawem opon klasy A a zestawem opon klasy F może wynieść nawet 15 procent.

Przyczepność na mokrej nawierzchni: hamowanie na mokrej nawierzchni jest kluczową cechą wpływającą na bezpieczeństwo podróży, mierzoną w metrach od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania pojazdu. Wyszczególniono oceny od A do G, przy czym nie używa się oceny D, ani G. Ocena A oznacza najkrótszą drogę hamowania. Różnice między ocenami to skrócenie lub wydłużenie dystansu hamowania przy prędkości 80 km/h od jednej do dwóch długości samochodu (3 do 6 metrów).

Różnica między ocenami A a F wynosi ponad 18 metrów długości hamowania dla samochodów osobowych.

Zewnętrzny hałas toczenia: to hałas generowany przez opony w ruchu, mierzony w decybelach. Im na symbolu więcej czarnych pasków, tym głośniejsza jest opona. Jedna fala na rysunku oznacza najniższą dopuszczalną wartość, trzy – najwyższą.

Trzy fale to poziom hałasu odpowiadający obecnie obowiązującym normom, dwie fale to poziom zgodny z przyszłymi przepisami, podczas gdy jedna fala oznacza poziom niższy jeszcze o 3 dodatkowe decybele. Im cichsza opona, tym bardziej jest ona przyjazna dla środowiska.

Marek Jaszczyński

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.