Tym żyje Karsibór. Dokuczliwa prowizorka. Tak wygląda jedna z ulic w Karsiborze

Czytaj dalej
Joanna Maraszek [email protected]

Tym żyje Karsibór. Dokuczliwa prowizorka. Tak wygląda jedna z ulic w Karsiborze

Joanna Maraszek [email protected]

Przejazd drogami bocznymi od ul. 1-go Maja w Karsiborze przypomina off-road i choć może być atrakcją dla miłośników jazdy terenowej, jest niebywałą uciążliwością dla mieszkańców, którzy muszą pokonywać takie drogi codziennie. Miasto próbuje ratować sytuację.

O fatalnym stanie dróg w Karsiborze informowaliśmy już kilkakrotnie. Nie brakowało również informacji na temat przetargów organizowanych przez miasto na gruntowny remont tych dróg. Do tej pory kończyły się niczym bo, jak informuje miasto, brakowało chętnych.

- Chciałbym wiedzieć, kiedy miasto przystąpi do budowy dróg bocznych od ul. 1-go Maja w Karsiborze - pytał podczas posiedzenia Rady Miasta Świnoujście radny Kazimierz Nowicki.

Sytuację magistrat postanowił ratować, przynajmniej prowizorycznie. To jednak zdecydowanie za mało.

- Mieszkańcy skarżą się na stan dróg i proszą, by miasto nie utwardzało tymczasowo dróg tłuczniem, ponieważ obecnie nie da się, ani przejść, ani przejechać przez ogrom błota - mówi Kazimierz Nowicki. - Wygląda to podobnie, jak łatanie dziur na placu po dawnym kinie „Rybak”. Samochody, które przejeżdżają utwardzonymi drogami, wyglądają, jakby wróciły z rajdu.

Na remont tych ulic na razie się nie zapowiada.

- Jeśli chodzi o remont bocznych dróg w Karsiborze, w ubiegłym roku trzy przetargi nie przyniosły rozstrzygnięcia - mówi Rafał Łysiak, naczelnik wydziału inżyniera miasta w magistracie. - W tym roku ogłosiliśmy kolejny przetarg, który obecnie trwa.

Problem w utwardzeniu

- Rozumiem, że nie jest to coś, co wszystkich zadowala - mówi Rafał Łysiak. - Jest to jedynie rozwiązanie tymczasowe. Jednak wydaje mi się, że lepiej jest przynajmniej w jakimś stopniu zniwelować dziury. Jest to rzeczywiście prowizorka, która ma utrzymać stan przejezdności dróg. Dopóki nie wyłożymy drogi płytami, tak będzie to wyglądało. Jest to jednak konieczne, bo po błocie, które było na drogach nie tylko nie da się przejść, ale i może ugrzęznąć samochód.

Jak wyjaśnia naczelnik, problem leży przede wszystkim w braku odpowiednich warunków do utwardzenia i wyrównania drogi na której sypane jest kruszywo.

- Gdybyśmy mieli zachować technologię, to kruszywo musiałoby być sypane na suche podłoże - wyjaśnia Rafał Ły-siak. - Musielibyśmy mieć przynajmniej dwa tygodnie suchej pogody.

Najlepsze kruszywo

- Materiał, którym drogi są utwardzane, to kruszywo atestowane, sprowadzane ze Szwecji - dodaje naczelnik. - Ten materiał jest stosowany w całej Skandynawii. Bardzo dobrze się zagęszcza i klinuje tego typu drogi gruntowe.

Branżyści potwierdzają, że jest to wielofrakcyjne kruszywo granitowe, jedno z najlepszych obecnie dostępnych na rynku.

- Problem prawdopodobnie polega na technologii jego kładzenia - mówi nam właściciel firmy budowlanej. - Prawdopodobnie kruszywo zostało jedynie wysypane i dociśnięte do podłoża, a powinno być zagęszczone odpowiednimi urządzeniami, by mogło się zintegrować z obecnym podłożem. Dodatkowo doszły zapewne nieodpowiednie warunki atmosferyczne, czyli intensywne opady. Dlatego kruszywo wypłukuje się po każdym deszczu.

Do dróg w Karsiborze będziemy jeszcze wracać, a w najbliższym czasie poinformujemy o wynikach organizowanego przetargu.

Planują wielkie zmiany na 1-go Maja

Urząd Miasta Świnoujście informuje, że rozpoczęcie przebudowy w Karsiborze głównej ulicy 1 Maja planowane jest jeszcze w tym roku. W budżecie miasta są zagwarantowane środki na ten cel w wysokości 16,6 mln złotych.

- Dobiegają końca prace projektowe, a kolejnym krokiem będzie uzyskanie niezbędnych zezwoleń oraz wybór wykonawcy inwestycji - mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta. - Zgodnie z zapowiedziami, przebudowa rozpocznie się od budowy, przez ZWiK sieci kanalizacyjnej. Obecnie trwa procedura środowiskowa dla tego etapu budowy. Prace projektowe w Karsiborze zawsze wiążą się z przeprowadzeniem niezbędnych ekspertyz jako, że chodzi o obszar Natura 2000. Wstępne plany zakładają powstanie bezpiecznego ronda zamiast obecnego skrzyżowania, chodników, ścieżek rowerowych, miejsc postojowych. Całość ma być połączona z deptakiem biegnącym wzdłuż wody.

Joanna Maraszek [email protected]

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.