Agata Maksymiuk

Torebka, którą stworzyła dla kobiet szczecinianka Monika Pieracka

Torebka, którą stworzyła dla kobiet szczecinianka Monika Pieracka
Agata Maksymiuk

Szyte ręcznie, według projektu szczecinianki, torebki PIRA właśnie zdobywają świat. Atrybuty marki PIRA to oryginalność, naturalne piękno i najwyższa jakość

Bywa synonimem chaosu, ozdobą, labiryntem, najwierniejszym przyjacielem, elementem, bez którego nie można wyjść z domu - torba. Od niedawna w garderobie, obok swojej wymarzonej Chanelki, Hermesa czy ulubionej HO:LO, można postawić torbę PIRA, marki, którą tworzy uzdolniona szczecinianka Monika Pieracka.

Co w swojej garderobie musi mieć każda kobieta?

Oczywiście, że dobre, wyjątkowe buty i odpowiednią torebkę.

To dlatego poszłaś w kierunku toreb? Nie kuszą cię eleganckie kreacje?

Nie, bo skóra to mój żywioł. Podczas studiów w Łodzi projektowaliśmy wszystko - od ubioru specjalnego np. dla strażaków, po piękne suknie wieczorowe, ale gdy przyszło do zaprojektowania butów i toreb to wiedziałam, że to jest właśnie to.

Później, podczas kontynuowania swojej edukacji w zakresie projektowania toreb i akcesoriów we Włoszech, na Accademia Riacci, moja pasja do nich oraz do naturalnej skóry tylko rozkwitła. Na ten moment skupiam się na akcesoriach, ale korci mnie bardzo, by w przyszłości rozwinąć swoją markę o galanterię skórzaną.

Polska, Włochy myślałam, że najbardziej jesteś związana z Niemcami, z Berlinem. Jak to z tobą jest?

Od urodzenia jestem szczecinianką, która zawsze miała ciągoty w kierunku mody. Zaczęło się od tego, że nie lubiłam mieć rzeczy, które mają wszyscy, dlatego często szyłam swoje ubrania. Po maturze wyjechałam na studia projektowania odzieży do Łodzi i od nich tak naprawdę moja przygoda z modą się zaczęła. Następnie, po studiach licencjackich przeprowadziłam się do Berlina, gdzie miałam praktyki a następnie pracowałam dla projektantki Soni Boessert. Tam również ukończyłam studia magisterskie na kierunku Sustainability in fashion na ESMOD International. Swoją pracę magisterską, czyli tworzenie własnej marki toreb i akcesoriów skórzanych, wygrałam mentoring Messe Frankfurt, którzy organizują Fashion Week Berlin. Do tego postanowili wystawić moją markę od razu po ukończeniu uczelni właśnie na FW.

Nietrudno zgadnąć, która z prac jest dla ciebie najważniejsza.

Najbardziej dumna jestem z kolekcji Vertebra. To moja debiutancka kolekcja, która przełamuje komercyjną percepcję piękna poprzez ukazanie naturalnego piękna skóry. I tak, po raz pierwszy pokazałam ją na Fashion Weeku w Berlinie. Otrzymałam bardzo dobre recenzje.

Na dobre recenzje trzeba sobie zasłużyć. Liczy się nie tylko ostateczny kształt, ale i jakość projektu. Czy swoje torby wykonujesz ręcznie?

Tak, moje torby są szyte ręcznie. Wykonywane są w Polsce, co jest dla mnie bardzo ważne. W większości projektów tych moich toreb możemy zobaczyć plecenia, które są celebracją rękodzieła. Natomiast skóry na swoje torby pozyskuję od niemieckiej garbarni Ecopell. Bo to akurat jest w moich torbach kluczowe, aby skóra była garbowana w naturalny sposób, bez jakichkolwiek chemikaliów czy metali ciężkich. Właśnie skóry Ecopell są najwyższej jakości. Są barwione wyciągami z warzyw lub kwiatów.

No dobrze, ale jak w zasadzie robi się taką torebkę? To chyba odrobinę bardziej złożone zadanie niż sam wybór miejsc, z których pozyskamy materiały?

Jak wszędzie, zaczyna się od inspiracji, pomysłu oraz określenia dla jakiej kobiety ma być ona stworzona. I właśnie to jest gwóźdź programu i w tym cała zabawa.

Dla mnie tak samo ważny jest aspekt ekologii, jak pochodzenie materiałów, których chcę użyć. Kiedy w głowie mam już pomysł i projekt jest gotowy, od razu lubię przygotować prototypy. Wtedy mogę zobaczyć proporcje torebki, wiem co należy w niej zmienić, a co wygląda dobrze.

Kolejnym krokiem jest odszycie ich z właściwej skóry. Jeżeli wszystko - od kieszonki po najdrobniejszy szew jest idealne, zaczynamy wtedy szyć.

Jest w tobie mnóstwo pasji. Myślisz, że uda ci się kiedyś stworzyć torebkę, taką klasyczną i ponadczasową, którą każdy będzie chciał mieć, jak np. słynną chanelkę?

Oczywiście, bo to chyba największe marzenie każdego projektanta. Mam nadzieję, że kiedys tak będzie, ale przede mną jeszcze długa droga.

Co byś wolała - podjąć współpracę z domem mody typu Chanel, czy wolałabyś pozostać przy własnej marce?

Los tak naprawdę zadecydował za mnie, dając mi możliwość stworzenia własnej marki i pokazania jej ludziom, którzy uwierzyli w jej potencjał. Ten los dał mi też fantastycznych rodziców, którzy dają mi niesamowite wsparcie przy tworzeniu tej mojej własnej marki.

Ale nie chcę się zamykać i w ogóle nie wykluczam współpracy w przyszłości. Jestem jak najbardziej otwarta na współpracę z projektantami oraz różnymi markami przy kolaboracjach.

Trzymam kciuki, żeby posypały się najróżniejsze propozycje. Zdradź mi tylko troszkę szczegółów o swojej najnowszej kolekcji. Gdzie jej szukać, jak ją zdobyć?

Najnowsza kolekcja opiera się na stałych wartościach marki jak oryginalność, naturalne piękno czy najwyższa jakość. Kolekcja stworzona jest z myślą o pewnych siebie, świadomych kobietach, które cenią dobry unikatowy design i jakość, przy czym nie jest im obojętne środowisko czy sposób wykonania wybieranych produktów. W najnowszej kolekcji możemy zobaczyć plecaki, worki, tote bags, ale również naszą nowość - mini torby, które są idealne na lato. Wszystkie modele dostępne są w naturalnym odcieniu beżu, fioletowej szarości i klasycznej czerni. Kolekcję można zamówić drogą mailową na stronie internetowej: www.pira-bags.com. Przecież łatwo mnie znaleźć.

A tak szczerze - lepiej się czujesz w Szczecinie czy Berlinie?

Uwielbiam Szczecin. Tu się wychowałam, a Berlin jest jak mój drugi dom. Bardzo bym chciała pokazywać swoje torby w Berlinie, jak i w Szczecinie.

* * *

Zdjęcia i produkcja: Joanna Jaroszek, modelka: Konstancja Skawińska / WAVE Models, styl: Aga Łoza, makijaż: Małgorzata Pawlina, włosy: Rita Wróblewska / Keune Studio Techniczne, Studio: STOiSŁA-WA. a

Agata Maksymiuk

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.