Terapia psychologiczna to nie wstyd

Czytaj dalej
Fot. Andrzej Wisniewski / Polskapresse
Anna Folkman

Terapia psychologiczna to nie wstyd

Anna Folkman

Przybywa dzieci korzystających z opieki psychiatrycznej i psychoterapeutycznej.

W ciągu roku z leczenia psychiatrycznego korzysta ok. 20 tys. dzieci w wieku przedszkolnym.

Najczęstszymi problemami dzieci w wieku przedszkolnym, z którymi zgłaszają się do psychologa rodzice są trudności emocjonalne i wychowawcze.

Coraz częstsze problemy małżeńskie czy przejściowe problemy rodziny (rozwód, żałoba) wpływają na zachowanie dziecka. Przedszkolak nie radzi sobie wówczas z emocjami, odreagowuje je w przedszkolu na kolegach lub cierpi z powodu trapiących go lęków.

Współczesne dzieci mają coraz większe problemy w relacjach z rówieśnikami. Wychowywane w poczuciu wyjątkowości, z oporem dostosowują się do życia w grupie. Pełne poczucia krzywdy, czy rywalizacyjnego nastawienia często stają się agresywne lub izolują się od grupy rówieśniczej. Zaczynają się wtedy moczyć w nocy, miewają koszmary czy są płaczliwe. Przedszkolak może także mieć wówczas trudności z wcześniej już opanowanymi umiejętnościami, cofa się w rozwoju.

Obserwuje się społeczno-kulturowy kryzys relacji międzyludzkich. Problemy rodzinne - coraz liczniejsze rozwody, konflikty, stres i presja w pracy rodziców - odczuwają także najmłodsi, brakuje im obecności dorosłych. Zapracowani rodzice często mają mniej sił na zabawę i rozmowę z dzieckiem, a brak rodzeństwa nie pozwala kompensować poczucia samotności.

Na szczęście coraz bardziej świadomi rodzice dostrzegają pierwsze symptomy nasilających się problemów dziecka i zgłaszają się do psychologów, żeby rozwiać swoje wątpliwości i po wsparcie w tym trudnym czasie.

Korzystanie z psychoterapii już nie jest wstydliwe. Psychoterapia już nie piętnuje. Korzystanie z pomocy psychologicznej jest leczące i uczące, po prostu rozwija. Cenna jest wspierająca obecność innych bliskich, na przykład babci czy dziadka jeśli są z pobliżu i mogą wspomóc rodziców w ich roli. Dobrze jeśli potrafią nie tylko rozpieszczać, ale także stawiać granice tzn. nie pozwalać dziecku na permanentne oglądanie bajek czy nielimitowaną grę w gry komputerowe. Tacy, współpracujący z rodzicami dziadkowie są na wagę złota w dzisiejszych czasach.

Ważne jest szybkie reagowanie. Kiedy dostrzegamy problem u dziecka powinniśmy rozważyć konsultację u specjalisty. Ważna jest także opinia pedagoga szkolnego pracującego z naszymi dziećmi. To również jest cenne źródło informacji dla rodzica. Lepiej wszak zapobiegać niż leczyć.

U mniejszych dzieci ciało może mówić o problemie z emocjami. Przedszkolaki skarżą się wówczas na bóle głowy, brzuszka, nocne koszmary, odmawiają jedzenia czy picia. U starszych dzieci możemy obserwować nadpobudliwość, płaczliwość, izolowanie się od rówieśników. Takich sygnałów nie należy bagatelizować.

Przy odrobinie szczęścia zatriumfuje samoleczący potencjał psychiki dziecka. Niestety nie rzadko brak terapii może prowadzić do narastania trudności u dziecka, mogących skutkować niepowodzeniami edukacyjnymi, farmakoterapią czy choćby hospitalizacją. Najczarniejszych scenariuszy nie tutaj przywoływać.

Jeśli chodzi o pomoc psychologiczno-pedagogiczną to organizuje ją dyrektor przedszkola, szkoły czy placówki. On również decyduje o rodzajach szkoleń dla swojej kadry w zależności od potrzeb, może także korzystać z pomocy specjalistów zatrudnianych w poradniach psychologiczno pedagogicznych.

Anna Folkman

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.