Szlabany korkują ulice Szczecina. Ale takie są przepisy
Na przejeździe kolejowym w Dąbiu czasem trzeba stać nawet 15-20 minut. Takie są przepisy. Pociągi jeżdżą co chwilę, więc szlaban musi być zamykany.
Kto przejeżdża przez torowiska w Dąbiu (ulicami Przestrzenną i Wiosnenną) ten wie, że można tam utknąć na kilkanaście minut. A bywa, że przejazdy są zamykane nawet na kilkadziesiąt minut. Szlabany są opuszczane kilka minut przed przejazdem pociągu i nie są podnoszone zaraz po przejechaniu składu, tylko często są opuszczone do przejazdu kolejnego pociągu.
Jeżeli odbywa się to w przeciągu 2-3 minut, to nie ma kłopotu, ale czasami różnica między przejazdami pociągów jest znacznie większa. Samochody czekają, ulice zaczynają się korkować.
- Czas zamknięcia przejazdu przy ul. Pomorskiej z kierunku Stargardu lub Świnoujścia składa się z czasu potrzebnego na zamknięcie przejazdu (2 min.), czasu podania sygnału zezwalającego na przejazd pociągu (1 min.), czasu przejazdu pociągu odcinka ok. 4 km z prędkością (średnią) 70 km/h (ok. 3 min.) do momentu zjazdu pociągu z przejazdu. Minimalny czas zamknięcia przejazdu w przypadku ul. Pomorskiej, to ok. 6 minut - wylicza Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Minimalny czas zamknięcia przejazdu przy ul. Wiosennej w kierunku Szczecina to ok. 5 minut.
Warunki techniczne i ruchowe, w tym czas zamknięcia przejazdów na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych kat. A zależą od warunków miejscowych. Zasady pracy poszczególnych przejazdów zawarte są w regulaminie obsługi przejazdu kolejowo-drogowego, będącego elementem regulaminu technicznego stacji.
Zgodnie z przepisami rogatki powinny być opuszczane nie później jak na 2 minuty przed planowanym przejazdem pociągu. Jednak czas zamknięcia może się wydłużyć. Najgorzej jest rano i popołudniami. Wtedy ruch pociągów jest największy. Kierowcy czekają po kilkanaście minut.
- Biorąc pod uwagę sytuację ruchową w godzinach od 6:00 do 22:00 to ok. 150 pociągów przejeżdżających przez przejazdy w Szczecinie-Dąbiu w obu kierunkach - wyjaśnia Ewa Symonowicz-Ginter. - Czasami jest również konieczność wykonania pracy manewrowej na stacji Szczecin-Dąbie. Są również takie przedziały czasowe, gdzie pociągi się krzyżują, wówczas czas zamknięcia może się zwiększyć nawet do 15 min. Dzięki dobrej organizacji pracy przejazdów, wydłużone postoje zdarzają się niezwykle rzadko, ale niestety - w tak ruchliwym miejscu jest to czasami nieuniknione.
Ruch pociągów jest uzależniony od minutowego rozkładu jazdy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jako zarządca infrastruktury zobowiązany jest do przeprowadzenia ruchu pociągów zgodnie z rozkładem jazdy, przy dużym natężeniu ruchu, każde, nawet kilkuminutowe opóźnienie jednego pociągu mogłoby spowodować lawinę kolejnych opóźnień.
- Występują tu zależności, co do regularności i następstwa przejazdu pociągów - dodaje rzeczniczka. - Ze względów bezpieczeństwa pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych ma zawsze pociąg, trudniej go zatrzymać i trudniej uruchomić ze względu na to, że posiada bardzo dużą masę.
Były plany o wybudowaniu w tym miejscu estakady, jednak na planach się skończyło. PKP Polskie Linie Kolejowe od wielu lat prowadzi akcje profilaktyczne o właściwym zachowaniu się na przejazdach. Dzięki nim odnotowuje spadek wypadków.
Od 12 lat PLK prowadzi kampanię społeczną Bezpieczny przejazd - „Szlaban na ryzyko!”. Od 2005 roku liczba wypadków na przejazdach zmniejszyła się o jedną trzecią (z 236 w 2005 r. do 155 w 2015 r.).