Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Porty coraz bardziej konkurencyjne dzięki... kolejowym inwestycjom

Czytaj dalej
Fot. Karolina Misztal
Kazimierz Netka

Porty coraz bardziej konkurencyjne dzięki... kolejowym inwestycjom

Kazimierz Netka

PKP Polskie Linie Kolejowe konsekwentnie modernizują i budują tory ku Bałtykowi. Nasz handel zagraniczny ma coraz lepsze możliwości transportu towarów drogą morską.

Sprawniejszy przewóz towarów, większe bezpieczeństwo i przepustowości - takie będą efekty kolejnego przedsięwzięcia kolejowego na rzecz morskich portów, a polegające głównie na modernizacji infrastruktury.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na opracowanie stosownego projektu dotyczącego Portu Morskiego Gdańsk. Kontrakt ów, o wartości 9 mln zł, zawarty z firmą BBF sp. z o.o. z Poznania, jest pierwszym krokiem do inwestycji wartej 600 mln zł.

- Wykonawstwo zarządca infrastruktury planuje rozpocząć w 2019 roku - informuje Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Inwestycja wpłynie na rozwój transportu kolejowego oraz zwiększy możliwości portu. W połączeniu z zakończoną rozbudową i modernizacją szlaku między Pruszczem Gdańskim a wybrzeżem, znacznie wzrosną możliwości transportowe na trasie do i z Gdańska.

Przebudowa linii 226 między Pruszczem Gdańskim a Portem Gdańsk, w tym budowa nowego mostu na Martwej Wiśle już sześciokrotnie zwiększyła możliwości przewozowe. W pierwszym półroczu 2016 r. waga ładunków przewiezionych do portu koleją wzrosła, w porównaniu do pierwszego półrocza 2015 roku, o 34 proc., natomiast liczba wagonów kolejowych wzrosła o 29 proc.

Rozbudowa i modernizacja linii towarowej - linia 226 z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego:

Nowy most nad Wisłą

Jednym z najważniejszych elementów powyżej przedstawionej inwestycji była budowa nowego mostu nad Martwą Wisłą. Konstrukcja ważąca 2 tysiące ton i mająca ponad 120 metrów długości zastąpiła stary, jednotorowy most, na którym obowiązywały ograniczenia prędkości. Nowa przeprawa umożliwia trzykrotnie szybszy przejazd, a drugi tor to jeszcze większa przepustowość. Poprawiły się także warunki dla żeglugi. Wodny szlak został poszerzony, a „światło” mostu zwiększone. Dzięki temu mogą pod nim przepływać statki z większym ładunkiem - nie z jedną, jak dotychczas, ale nawet trzema warstwami kontenerów.

Korzyści dla transportu i żeglugi: dopuszczalna prędkość pociągów na moście - do 100 km na godzinę; 6-krotnie większa przepustowość - do 180 pociągów na dobę; 4-krotnie szerszy tor wodny (do 50 m); powiększone „światło” pionowe mostu (z 4,5 do 8 m).

Przebudowa torów, elektryfikacja linii

Następna modernizacja, od 2019 roku, obejmie przebudowę około 70 km torów, rozjazdów oraz przejazdów kolejowo - drogowych, elektryfikacji linii. Powstaną nowe obiekty inżynieryjne, rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania - dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych

Morski Port Gdynia

Lepiej będzie także w Morskim Porcie Gdynia. Plan poprawy dostępu kolejowego w tym przypadku dotyczy m.in. przebudowy stacji kolejowej Gdynia Port, obejmującej swym obszarem: rejon 7 posterunków ruchu kolejowego Gdynia Port; grupy zdawczo - odbiorcze obsługiwane kilkoma posterunkami ruchu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Planowana jest też przebudowa następujących linii kolejowych powiązanych z wyżej wymienioną stacją: nr 201 (odc. Gdynia Główna - Gdynia Port); nr 228 (odc. Gdynia Port GPF - Gdynia Port Oksywie); nr 723 (odc. Gdynia Chylonia - Gdynia Port GPF); nr 724 (odc. Gdynia Port GPD - Gdynia Port GPO); nr 725 (odc. Gdynia Główna R21 - Gdynia Port GPC); nr 961 (odc. Gdynia Postojowa GP14 - Gdynia Port GPC).

Do 2020 roku PLK zamierzają zrealizować program portowy, który obejmuje porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Będzie również modernizowana trasa Bydgoszcz - Trójmiasto.

- Nowe inwestycje o przewidywanej wartości ok. 4 mld zł zwiększą przepustowość linii, skrócą czas przewozu ładunków i zwiększą konkurencyjności przewozów towarowych - zapewnia Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Tutaj się czyta. Bez reklam.

Tak jak w kiosku. Kupując prenumeratę cyfrową, możesz czytać codzienne wydanie Głosu Szczecińskiego.

Co zyskujesz:

  • dostęp do wszystkich treści Głosu Szczecińskiego
  • codzienne e-wydanie Głosu Szczecińskiego
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu
Kazimierz Netka

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gs24.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.