Marek Jaszczyński

Lewobrzeże czystsze niż prawy brzeg? Jak to jest z tym sprzątaniem

Jak podaje rzecznik ZDiTM, od początku roku nałożono łącznie 130 tysięcy złotych kary na firmę, która dba o czystość przystanków w lewobrzeżnej części Jak podaje rzecznik ZDiTM, od początku roku nałożono łącznie 130 tysięcy złotych kary na firmę, która dba o czystość przystanków w lewobrzeżnej części miasta
Marek Jaszczyński

Czy przystanki są lepiej sprzątane w części prawobrzeżnej niż w centrum? Zdaniem Czytelnika, tak. Zapytaliśmy Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego

Życie pokazuje, iż mieszkańcy naszego miasta bacznie obserwują to, co się w nim dzieje. Czytelnik ma uwagi odnośnie do stanu czystości przystanków.

- Korzystam z komunikacji miejskiej i pragnę podzielić się z redakcją swoim spostrzeżeniem. Uważam, że lepiej spisuje się firma, która sprząta przystanki na prawobrzeżu niż ta z lewobrzeża. Na lewobrzeżu zdarza się, że przystanki są zaśmiecone. Zgłaszałem ten problem do centrali Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego - mówi pan Tomasz, który skontaktował się z redakcją. - Proszę o wyjaśnienie tej sytuacji.

Dostali karę

Z informacji uzyskanych w ZDiTM wynika, że na firmę, która wykonuje usługi polegające na oczyszczaniu przystanków na lewobrzeżu Szczecina, na początku roku zostały nałożone kary umowne za nienależyte wykonanie umowy.

- Obecnie firma lepiej wykonuje swoje zadania i na wszelkie zgłoszenia reaguje na bieżąco. My także dokładnie kontrolujemy przystanki, ale wszelkie uwagi pasażerów będą dla nas pomocne. Prosimy o zgłaszanie nieprawidłowości, jeśli takie zauważą mieszkańcy Szczecina - mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik ZDiTM.

Kary nie były małe. Jak podaje pani rzecznik, od początku roku łącznie jest to kwota rzędu 130 tysięcy złotych.

- Proszę jednak pamiętać, że rolą ZDiTM jest należyte nadzorowanie jakości wykonywanych usług i zawsze znajdzie się coś, co należy poprawić. Chodzi przecież o komfort pasażerów. Uwagi są nie tylko do firmy obsługującej lewobrzeże, chociaż zauważamy zdecydowaną poprawę. Jest to firma nowa, więc współpraca dopiero się rozpoczęła - komentuje Hanna Pieczyńska.

Jak to jest w pojazdach?

Ale czystość nie dotyczy wyłącznie przystanków. To także pojazdy. Codziennie w szczycie komunikacyjnym po Szczecinie jeździ około 330 pojazdów komunikacji miejskiej. Każdej nocy lub z samego rana autobusy i tramwaje przygotowywane są do wypuszczenia na trasę. - Przewoźnicy dokładają starań, aby czysty tabor wyjeżdżał z zajezdni, ale to w jakim stanie wraca w dużej mierze zależy już od pasażerów - wyjaśnia Hanna Pieczyńska. - Obowiązkiem przewoźników jest przygotowanie autobusów i tramwajów do kursowania. Spółki dbają nie tylko o stan techniczny swojego taboru, ale także czystość. W nocy lub z samego rana, przed pierwszym kursem pojazdy są myte, zamiatane, czyszczone są siedzenia, poręcze i uszczelki. Jeśli zachodzi taka potrzeba, pojazdy sprzątane są także na przystankach końcowych. Pamiętajmy, że poziom ewentualnego zanieczyszczenia pojazdów zmienia się w ciągu dnia. To, w jakim stanie autobusy i tramwaje wracają na zajezdnie zależne jest od warunków atmosferyczny, ale także od kultury pasażerów.

Odcisk ubłoconych butów na ścianie lub siedzeniu, pomazane szyby czy wciśnięte między siedzenia odpadki, poprzyklejanie gumy do żucia, słonecznik na podłodze - to codzienność w komunikacji miejskiej. Takich niespodzianek osoby i firmy dbające o czystość mają dużo.

- Przypominamy zatem pasażerom, że obowiązek dbania o wspólne dobro spoczywa na wszystkich. Pojazd transportu zbiorowego zostawiajmy w stanie nie gorszym niż zastaliśmy, a wszelkie uwagi dotyczące czystości należy na bieżąco zgłaszać do kierującego lub ZDiTM - wyjaśnia pani Hanna.

Gruntowne, okresowe sprzątanie odbywa się raz w miesiącu w tramwajach, a w przypadku autobusów raz na dwa miesiące. Obejmuje ono mycie ścian wewnątrz, sufitów, szyb, podłóg i poręczy oraz przecieranie na mokro siedzeń. Pranie tapicerek obywa się w okresie letnim 1 do 2 razy lub w razie potrzeby. To, jakich środków używa się do dezynfekcji na przykład poręczy i uchwytów, określają zalecenia sanepidu.

Stan czystości pojazdów kontrolowany jest przez pracowników Nadzoru Ruchu, a w przypadku uchybień na przewoźników nakładane są kary.

Czym skorupka za młodu

O tym jak należy zachować się w komunikacji miejskiej i o potrzebie dbania o czystość warto uczyć od najmłodszych lat. Specjalnie z myślą o najmłodszych trwa akcja „Pasażer od Przedszkola”. Jest skierowana do grup przedszkolnych i klas początkowych szkół podstawowych. Dzieci odwiedzają zajezdnie i uczą się zasad właściwego zachowania w pojazdach komunikacji. Spółki autobusowe Klonowica i Dąbie zapraszają do odwiedzin.

Marek Jaszczyński

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gs24.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2021 Polska Press Sp. z o.o.