Chociwelka w 2018 roku odzyska swoją młodość

Czytaj dalej
Fot. Fot. UM
Marek Rudnicki

Chociwelka w 2018 roku odzyska swoją młodość

Marek Rudnicki

23 km niebezpiecznej drogi zostanie zmodernizowane za ponad 51 mln zł. Projektantem przebudowy Chociwelki jest Pracownia Projektowa PROJBUD z Inowrocławia Jarosław Matuszak, a wykonawcą firma Budimex.

Modernizacja obejmie odcinek od zjazdu z S3 na tzw. Chociwelkę do okolic miejscowości Krzywnica. Dalszy, krótki odcinek prowadzący do Lisowa (do drogi krajowej nr 20) został wyremontowany już w roku 2011.

Wykonawcą jest Budimex, który wejdzie na teren inwestycji 1 marca tego roku. Przebudowa ma być ukończona do 30 czerwca 2018 r. Całość inwestycji ma kosztować 51,6 mln zł.

Chociwelka na mapie wojewódzkich dróg uchodziła za jedną z niebezpieczniejszych.

- Już dawno ta droga powinna być zmodernizowana - uważa mł. insp. Grzegorz Sudakow, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie. - Obecne jej parametry zachęcają do szybkiej jazdy, ale nawierzchnia przedstawia wiele do życzenia, jest śliska, wychodzą na nią zwierzęta itd. W minionym roku doszło na niej do 48 wypadków i kolizji, w których zginęła 1 osoba, a 8 zostało rannych. Liczba tych zdarzeń rośnie, czego przykładem rok 2015, gdy było ich 37 i 2014 - 29.

Przy kładzeniu nowej nawierzchni zostanie wykorzystana metoda tzw. rubblizingu, czyli rozkruszania na miejscu betonowych płyt, z których wykonana jest Chociwelka i wykorzystania materiału jako podbudowy nowej trasy.

Dotychczasowe kilkanaście skrzyżowań z innymi drogami zostanie całkowicie przebudowane. Przewiduje się budowę tylko dwóch rond w miejscach uznanych za najbardziej niebezpieczne.

Co istotne, na skrzyżowaniach pojawi się za to oświetlenie, co powinno przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa przejazdu.

Z większych inwestycji warto wymienić przebudowę dwóch mostów. Jednego nad rzeką Małką w pobliżu Warchlinka oraz drugiego, nad rzeką Iną w pobliżu Sowna. Przewiduje się rozebranie dwóch nieczynnych wiaduktów (z których korzystają tylko miejscowi) oraz wyremontowanie sześciu dalszych, cieszących się większym ruchem.

Cała inwestycja ma kosztować 51,6 mln zł, z czego ze środków unijnych, czyli Regionalnego Programu Operacyjnego wydatkowane zostanie 43,8 mln zł. Wkład własny województwa wyniesie 7,8 mln zł.

Chociwelka jak nowa do 30 czerwca 2018 r.

- To istotna inwestycja na mapie drogowej regionu, która łączy aglomerację szczecińską ze wschodnią częścią województwa - mówi Anna Mieczkowska, wicemarszałek regionu.

Na czas modernizacji drogi zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu w całym regionie wokół drogi.

- Będziemy chcieli skomasować wyłączenia odcinków z ruchu, a tym samym oddać je szybciej do użytku - mówi Andrzej Nohel, dyr. Budimeksu.

Według informacji Michała Żubera, dyrektora Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, projekt modernizacji przewiduje całkowitą likwidację pasa, przygotowanego jeszcze przed wojną do poprowadzenia drugiej nitki.

- Nie ma tu aż tak dużego ruchu - tłumaczy.

Gdy w listopadzie ubiegłego roku marszałek Olgierd Geblewicz mówił o przeznaczeniu na inwestycje drogowe 1 mld zł, wspomniał o Chociwelce jako jednym z miejsc „o największym ruchu”. Likwidacja miejsca pod drugą nitkę wydaje się więc co najmniej dziwna.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że „Głos” bardzo uważnie przypatruje się inwestycjom drogowym, stanowiącym rzeczywisty krwiobieg gospodarki województwa.

Obecnie prowadzimy akcję na rzecz kontynuacji budowy S6, która w naszym regionie idzie dobrze, ale już w woj. pomorskim „kuleje”. Podpisy pod petycją do premier Beaty Szydło można składać na internetowej stronie lub u nas w redakcji. Zebraliśmy już ok. 20 tys. podpisów.

Marek Rudnicki

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.