Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Bezpieczne zachowanie na przejazdach kolejowych

Czytaj dalej
Marek Jaszczyński

Bezpieczne zachowanie na przejazdach kolejowych

Marek Jaszczyński

Przejazdy kolejowe to jedne z najniebezpieczniejszych miejsc na drodze. W starciu z pociągiem nasz samochód osobowy, podobnie jak i ciężarowy nie ma szans, takie są odwieczne prawa fizyki.

W Polsce, ponad 90 procent wypadków na przejazdach kolejowych jest skutkiem błędu lub nieostrożności kierowców. Nawet na przejazdach, na których są zainstalowane półrogatki, kierowcy często pokonują je slalomem lub nawet je niszczą, nie zważając na niebezpieczeństwo.

Takie zachowanie świadczy o całkowitym braku wyobraźni. Powinniśmy wszak wiedzieć, że cała odpowiedzialność za bezpieczne pokonanie przejazdu kolejowego spoczywa na nas - nadjeżdżający pociąg nie ma fizycznej możliwości zahamowania.

Jak często zatrzymujemy samochód przed torami? Ile razy, zbliżając się do dobrze nam znanego przejazdu kolejowego, ograniczyliśmy swoją reakcję tylko do zdjęcia nogi z gazu?

Nie wszyscy biorą pod uwagę, że maszynista widzący wtargnięcie samochodu na przejazd jest praktycznie bez szans gdyż droga hamowania rozpędzonego pociągu to ponad 700 metrów, a skutki zderzenia są w większości tragiczne.

Jak zatem powinniśmy się zachować na przejeździe kolejowo-drogowym by bezpiecznie dojechać do celu naszej podróży?

1. Powinniśmy się bezwzględnie zatrzymać, nawet gdy szlaban jest otwarty.

2. Zwalniamy przed przejazdem, by mieć stuprocentową pewność, że możemy przed nim wyhamować, zwłaszcza gdy jezdnia jest śliska (np. zaśnieżona lub oblodzona). Gdy jest mgła, ulewny deszcz, czy opady śniegu zachowujemy szczególną ostrożność.

3. Przed wjechaniem na tory włączamy pierwszy lub drugi bieg i utrzymujemy
wysokie obroty, w ten sposób unikniemy przypadkowego wyłączenia silnika.

4. Nigdy nie zatrzymujemy się na torach i zaraz za nimi, zawsze musimy zostawić za sobą miejsce, by inny użytkownik mógł bezpiecznie opuścić przejazd kolejowy (nie wolno zatrzymywać się przed i za przejazdem po obu stronach drogi
na odcinku od przejazdu do słupka wskaźnikowego z jedną kreską).

5. Wyłączamy radio i inne urządzenia emitujące dźwięki, które mogłyby zagłuszyć pociąg.

6. Uchylamy lekko szybę - to pozwoli nam łatwiej usłyszeć nadjeżdżający pociąg.

7. Nigdy nie wyprzedzamy na przejeździe kolejowym, za nim i przed nim.

8. Nie wolno wjeżdżać nam na przejazd kolejowy gdy nie mamy pewności, że możemy go bezpiecznie pokonać.

Tutaj się czyta. Bez reklam.

Tak jak w kiosku. Kupując prenumeratę cyfrową, możesz czytać codzienne wydanie Głosu Szczecińskiego.

Co zyskujesz:

  • dostęp do wszystkich treści Głosu Szczecińskiego
  • codzienne e-wydanie Głosu Szczecińskiego
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu
Marek Jaszczyński

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gs24.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.